Aktuality a podpora pro realitní kanceláře a samostatně podnikající makléře


 

Identifikace klienta na dálku - FAÚ potvrdil jednoduchý a legální postup

V praxi se občas setkáváme se situací, kdy klient nemůže nebo nechce přijet na osobní jednání k provedení identifikace. AML zákon (§ 11 odst. 7) umožňuje provést tzv. identifikaci na dálku, ale podmínky tohoto postupu jsou pro mnohé makléře nejasné, případně o této možnosti „poměrně snadné“ identifikace klienta vůbec nemají informaci.

Proto jsme se obrátili na Finanční analytický úřad (FAÚ) s dotazem, zda je možné využít kombinaci zaslání dokladů e-mailem a korunové platby z účtu klienta. FAÚ potvrdil, že tento způsob je v souladu se zákonem, pokud se dodrží následující postup a náležitosti.

Důležité je ale myslet na to, že celý proces musí být kdykoli obhajitelný.

Kontrola FAÚ se neptá, zda jste identifikaci „udělali“, ale zda máte doklad o tom, jak proběhla. Proto nestačí jen provést platbu a zkontrolovat doklady - je nutné mít i dobře vedený archiv, kde bude jasně vidět časová posloupnost, přijatá a vrácená platba i uchované kopie dokladů. Tímto způsobem si nejen kryjete záda při případné kontrole, ale zároveň ukazujete, že proces berete vážně a že AML povinnosti nejsou pro vaši kancelář formalitou, nýbrž standardem profesionální práce.

Postup krok za krokem

1. Získání dokladů

Klient zašle e-mailem kopii svého občanského průkazu a druhého podpůrného dokladu (např. řidičský průkaz, pas).

2. Ověření účtu klienta

Klient provede korunovou platbu (např. 1 Kč) ze svého účtu vedeného v EU na účet povinné osoby (realitní kanceláře / makléře).

3. Poznámka k platbě - klíčová podmínka

V poznámce k platbě musí být uvedeno:

o Účel identifikace

o Označení povinné osoby

o Jméno a příjmení klienta

4. Vrácení částky klientovi

Po připsání částky na účet povinné osoby ji ihned odešlete zpět klientovi. Tím prokážete, že účet existuje a je veden na jeho jméno.

5. Záznam a archivace

O celém procesu je nutné vést záznam, uložit kopie dokladů, potvrzení o přijetí a vrácení platby a uložit vše do AML složky ke konkrétnímu případu.

Doporučení

· Mějte připravenou šablonu e-mailu pro klienta s přesným zněním poznámky k platbě, aby se předešlo chybám.

· Nezapomínejte, že identifikace klienta je jen první krok - následuje ještě kontrola v sankčních seznamech a vyhodnocení rizikovosti obchodu.

 

A jakým dalším tématům se věnujeme v aktuálním čísle 9/25 měsíčníku REALITNÍ FLASH (rozsah 17 stran)?

  • Přiměřená sleva z kupní ceny - nový pohled Nejvyššího soudu
  • Výpověď podnájmu bytu očima judikatury
  • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek
  • Inzerovaná vs. skutečná cena nemovitosti
  • Kombinovaná stavba opěrné zdi podle NSZ
  • Jak na AML kontrolu klienta z řad ambasád a diplomatů
  • FAÚ vydal metodický pokyn ohledně SVZ a hodnocení rizik
  • Ovlivněte okamžiky, které rozhodnou, zda si klient vybere vás - nebo konkurenci

 

 

Chcete mít přehled o zákonech, judikatuře a důležitých novinkách týkajících se nemovitostí a realitní činnosti? Přihlaste se k odběru měsíčníku pro makléře REALITNI FLASH >>>

Vzory smluv pro realitní zprostředkovatele - 104 dokumentů >>>

Zákon č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování (realitní zákon, ZRZ) ke stažení ZDE >>>

Máte otázky k podnikání v realitách - ať už k právní stránce, k zaškolování makléřů nebo k budování a vedení týmu? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi pomůžeme podle našich možností a zkušeností.

za Gaudens s.r.o., Petr Pavlíček

P.S. Věděli jste, že letos slavíme už 29 let od založení Realitní akademie Gaudens? Děkujeme, že jste s námi!


Rychlý kontakt:

Jak jste se o nás dozvěděli?
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)

AntiSpam

Obchodní podmínky a zásady ochrany osobních údajů jsou k dispozici ZDE >>>

TOPlist

Teambuilding je proces zaměřující se na pomoc ke zdravému vývoji týmu i jednotlivých členů skupiny, vytvoření spolupracující atmosféry.

TOPlist